Träna spinning

Träna spinning

träna spinning
träna spinning
träna spinning
träna spinning

Att cykla är en bra träningsform vad det både gäller att få bättre kondition och att få starkare muskler. I Sverige med våra fyra årstider finns det perioder på året när det är något obekvämare att ge sig ut på en cykel. Att träna spinning är då ett fantastiskt alternativ, och är något du kan göra individuellt eller tillsammans med andra helt beroende på vad du tycker är det bästa för dig. 

EFFEKTIV TRÄNING

Att träna spinning är ett väldigt effektivt sätt att förbättra både din kondition och förbränning. När du utnyttjar spinningens möjligheter på rätt sätt kommer du att se effekten av det. Genom att träna spinning kan göra så att du förbränner upp till 800 kalorier i timmen!

ATT TÄNKA PÅ

Först ska du ställa in spinningscykeln rätt så att den passar dina förutsättningar. Vad det gäller sadel och styre så får de varken sitta för högt eller för lågt. Om du är osäker på hur du ska ställa in cykeln be då en instruktör om hjälp. Det är viktigt att du sitter och står på rätt sätt för att kunna trampa på optimalt under träningspasset. Om du har cykeln inställd på rätt sätt så minskar även risken för överbelastningsskador.

BELASTNING OCH UTHÅLLIGHET

Om du är vältränad kan du köra två pass i veckan men om du är nybörjare eller otränad så räcker det med ett pass. De goda resultaten kommer när du tränar hårt. Du får inga bra resultat om du bara tränar med låg intensitet utan det krävs en hög belastning för att öka din kondition och uthållighet.

Det är viktigt att du lyssnar på din kropp så att du inte tränar när du är förkyld eller känner dig dålig. Skulle det göra ont i muskler och leder när du tränar ska du avvkta med träningen. Se också till att du har ätit något någon timme innan träningspasset så att du har energi i kroppen.


TRÄNA TILL MUSIK

Att träna till musik gör träningen både roligare och lättare.  Att träna spinning i takt till musik gör att du enklare ökar din intensitet samtidigt som musiken ökar takten. Det är också lättare att träna spinning efter ett program och på de mer avancerade spinningscyklarna finns förprogrammerade träningspass där belastningen ändras av cykeln själv. Om du tränar på ett gym tillsammans med andra och instruktör då sköter hon eller han själva passet och du tar hand om cyklandet.

TÄNK PÅ VÄTSKEBALANSEN

Tänk på att dricka ordentligt före du ska träna spinning och att du har vätska med under passet. Även efter passet är det viktigt att du dricker extra. Du behöver en bra vätskebalans för att få optimala resultat av att träna spinning. Det är ganska enkelt - svettas du mycket så måste du dricka mycket.

TRÄNA KONTINUERLIGT

Du bör träna kontinuerligt för bästa resultat, så tänk på att aktivera dig på något sätt varje dag. Om du ska tillgodose dig själv träningens alla fördelar bör du träna mer än två gånger i veckan. Tränar du mindre bibehåller du bara det du har eller tappar de träningsresultat som du redan har uppnått. Tränar du inte alls och har ett stillasittande jobb ökar risken för ohälsa i framtiden. 
Varför inte börja träna hårt och upptäck hur roligt det är, speciellt när du börjar se resultaten av det du gör. 

HELHETEN

Tänk på helheten, träna allsidigt och träna hårt, ät en bra kost och tänk på att vila mellan varven. Friskvård och träna är viktigt för alla. Att orka mer, må bättre och leva ett friskt liv ger ökad livskvalitet. Det är att njuta av livet! 

VAL AV TRÄNINGSFORM

Det finns många olika träningsformer och redskap på marknaden. Om du vill komplettera din spinningträning med kroppsviktsträning rekommenderar vi Bodyweight®. Med Bodyweight® kan du själv styra om du vill träna lågintensivt, högintensivt, uthållighetsträningen eller om du bara vill styrketräna.  

Vi tycker att Bodyweight® är ett av de bästa alternativen då du kan träna var som helst, när som helst, ta med dig bandet utan att det tar någon större plats och det kostar så mycket mindre än ett gymkort eller andra dyrare hemträningsredskap.

BODYWEIGHT

Bodyweight® är ett träningsredskap med vilket du använder din egen kroppsvikt som motstånd för att träna. 

Bodyweight® använder du enkelt hemma genom att fästa det i ett takfäste, eller tar med på resan och fäster i hotelldörren eller lika gärna runt en trädstam ute på promenaden.



 Själva redskapet består av två band med handtag.

Handtagen är i räfflat gummi för att förbättra greppet och tillåter dig att utföra övningarna stabilare. Banden direkt ovanför handtagen är böjda och har plats för händer och underarmar, vilket förbättrar rörlighet och motverkar risken för att banden ska skava på handleder och armar. 



Under handtagen finns två öglor där man placerar fötterna under vissa övningar. 

Fotöglorna är utformade så att fötterna ska ligga stadigt och minskar risken för att fötterna ska glida ur under en övning. 

Bodyweight® är enkel att ställa in till rätt längd genom de lås som finns på banden och längden på banden kan justeras med ett enkelt handgrepp mellan övningarna. 



Till redskapet medföljer en praktisk och snygg ryggsäck som gör att du enkelt kan förvara, och eller ta med, Bodyweight® var du vill. Bodyweight® tar väldigt liten plats och väger inte ens ett kilo!